Bab Zuwaila



Bab Zuweila adalah salah satu daripada tiga gerbang yang tersisa di tembok Kota Lama Kaherah, ibu negara Mesir. Ia juga dikenali sebagai Bawabbat al-Mitwali semasa Zaman Uthmaniah, dan kadang-kadang dieja Bab Zuwayla. Ia dianggap sebagai salah satu mercu tanda utama kota dan merupakan gerbang selatan yang terakhir dari tembok Fatimid Kaherah pada abad ke-11 dan ke-12.[1]


Namanya berasal dari Bab, bermaksud "gerbang", dan Zuwayla, nama kumpulan etnik yang direkrut ke dalam Tentera Fatimiyah dari bandar Zuwayla di dalam Fezzan.[2]


Senibina

Kota Kaherah didirikan pada tahun 969 sebagai kota kerajaan Dinasti Fatimiyyah. Pada tahun 1092, wazir Badr al-Jamali mempunyai tembok kedua yang dibina di sekitar Kaherah. Bab Zuweila adalah pintu selatan di tembok ini. Ia memiliki menara berkembar (menara) yang dapat diakses melalui pendakian yang curam. Pada masa-masa sebelumnya mereka digunakan untuk mencari pasukan musuh di pedesaan sekitarnya, dan pada zaman moden, mereka disambut kerana memberikan salah satu pandangan terbaik tentang Kaherah Lama.


Strukturnya juga mempunyai platform terkenal. Eksekusi kadang-kadang berlaku di sana, dan juga dari lokasi inilah Sultan akan berdiri untuk menyaksikan permulaan haji, ziarah tahunan ke Mekah.


Kadang-kadang kepala penjenayah yang terpotong akan terpampang di bahagian atas dinding. Ini dilakukan baru-baru ini pada tahun 1811, ketika kepala Mamluk yang terputus dari Pembunuhan di Benteng dipasang pada lonjakan di sini.


Gerbang yang sesuai di sebelah utara kota adalah Bab al-Futuh, yang masih berdiri di sebelah utara Jalan Muizz.


Zaman Mamluk

Bab Zuweila dipaparkan dalam kisah utama dari abad ke-13. Pada tahun 1260, Orang Mongol Ketua Hulagu sedang berusaha menyerang Mesir, setelah dia berjaya memaksa penyerahan Damsyik. Hulagu menghantar enam utusan ke Qutuz di Kaherah, menuntut penyerahannya. Mesej yang dibawa adalah:


Dari Raja Raja Timur dan Barat, Khan Besar. Kepada Qutuz si Mamluk, yang melarikan diri untuk melepaskan diri dari pedang kita. Anda harus memikirkan apa yang terjadi pada negara lain dan tunduk kepada kami. Anda telah mendengar bagaimana kita telah menaklukkan sebuah kerajaan yang luas dan telah membersihkan bumi dari gangguan yang mencemarkannya. Kami telah menakluki kawasan yang luas, membantai semua orang. Anda tidak dapat melepaskan diri dari keganasan tentera kita. Di mana anda boleh melarikan diri? Jalan apa yang akan anda gunakan untuk melarikan diri dari kami? Kuda kami pantas, anak panah kami tajam, pedang kami seperti petir, hati kami sekeras gunung, tentera kami sebanyak pasir. Benteng tidak akan menahan kita, dan senjata juga tidak akan menghalang kita. Doa anda kepada Tuhan tidak akan berjaya bagi kami. Kita tidak terharu dan tidak tersentuh oleh ratapan. Hanya mereka yang meminta perlindungan kami akan selamat. Mempercepat balasan anda sebelum api perang dinyalakan. Tahan dan anda akan mengalami malapetaka yang paling dahsyat. Kami akan menghancurkan masjid-masjid anda dan menyatakan kelemahan Tuhan anda dan kemudian kami akan membunuh anak-anak anda dan orang tua anda bersama-sama. Pada masa ini anda adalah satu-satunya musuh yang harus kami hadapi.


Qutuz membalas dengan membunuh enam utusan itu, "membelah mereka di pinggang," dan memamerkan kepala mereka pada Bab Zuweila. Dia kemudian bersekutu dengan sesama Mamluk, Baibars, untuk mempertahankan Islam daripada ancaman Mongol. Pasukan gabungan mereka, mungkin 20.000 orang kuat, bergerak ke utara untuk menghadapi tentera Mongolia, yang dipimpin oleh Kitbuqa. Pertembungan tentera Mamluk dan Mongolia ini dikenali sebagai Pertempuran Ain Jalut, dan menghasilkan kemenangan Mamluk yang luar biasa. Pertempuran sangat penting bagi wilayah ini, kerana ini menandakan pertama kalinya orang-orang Mongol yang nampaknya tidak dapat dihentikan mengalami kekalahan. Pertempuran itu merupakan titik perubahan dalam pengembangan empayar mereka, dan secara efektif menetapkan perbatasan barat mereka, sambil mengesahkan Mamluk sebagai kekuatan dominan di Timur Tengah, dan awal akhir kehadiran Mongol di wilayah tersebut.[3]


Masjid al-Muayyad

Di sebelah barat Bab Zuwayla terdapat penjara bawah tanah, yang pernah dipenjarakan Syeikh al-Mahmudi. Ketika masih menjadi tahanan, dia telah berjanji bahawa jika dia pernah dibebaskan, suatu hari nanti dia akan menghancurkan penjara bawah tanah dan membangun masjid di tempatnya. Dia akhirnya dibebaskan, dan bangkit menjadi Sultan seluruh Mesir dengan nama regim al-Muayyad. Sesuai dengan kata-katanya, dia menghancurkan penjara bawah tanah lama dan membangun sebuah masjid baru di lokasi tersebut pada tahun 1415, Masjid Sultan al-Muayyad.


Membaca dinding

Bab Zuwaila bertahan dari tahun 1092 hingga sekarang dengan dengan rendah hati menerima lapisan yang ditambahkan ke dalamnya atau melepaskan lapisan yang dikurangkan dari entiti asalnya. Lapisan yang ditambahkan pada masa kemudian biasanya dibezakan dengan lapisan sebelumnya, sementara lapisan yang dilepaskan cenderung meninggalkan jejak. Untuk "membaca dinding" adalah untuk mengesan perbezaan ini secara visual.


Perubahan mendadak pada dinding seperti penggunaan bahan yang berlainan, ukuran atau jenis yang berbeza atau batu, berbeza lesung atau rendering permukaan yang berbeza adalah elemen visual di antara banyak yang membentuk bahasa "dinding bacaan". Kawasan antara Bab Zuweila dan Masjid Al-Muayyad mempunyai lapisan bangunan yang berbeza dan berbeza dan merupakan tempat yang ideal untuk pengesanan visual jangka masa tambahan.


Penggalian

Penggalian yang dilakukan semasa perbualan telah menambah pemahaman mengenai pintu gerbang dan sekitarnya. Berikut adalah senarai penemuan yang dibuat:


sistem lantai dan tanjakan asli yang mengandungi blok pharaonic bertulis semula yang digunakan dari tahun 1092

trotoar jalan yang ditambahkan oleh Al-Kamil (1218–1238), yang kudanya tergelincir di jalan semula

sistem galas bola pivot-original dan ambang granit daun pintu kayu

peninggalan kedai dari dua abad terakhir dan palung minuman untuk haiwan yang bermula antara 1092 dan 1415.

Comments

Popular posts from this blog

Syaikh Muhammad Amin al-Kurdi

Gunung Sinai

Kairo